Diskusjonsgruppe  Forum Hovedsiden Diskusjonsgruppe
Norsk Cøliakiforening

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Spormerking

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Diskusjonsgruppe Forum Hovedsiden -> Om NCFs arbeid
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Geir21

Ble Medlem: 09 Okt 2007

InnleggSkrevet: 14.01.2010 20.40    Tittel: Spormerking Svar med Sitat

"Nidar har ved tidligere kontakt med Cøliakiforeningen blitt oppfordret til å ikke overmerke produktene med hensyn til gluten, men hvis du reagerer på ørsmå mengder kan flere av produktene våre gi reaksjoner (se for øvrig allergikartet)."

Kilde: http://www.nidar.no/eway/default.aspx?pid=4&trg=Content_214&Main_172=214:0:2,133&Content_214=627:869::0:545:1:::0:0

Hva slags logikk kan få ett mentalt friskt menneske til å komme med slike oppfordringer?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
froekenmyk

Ble Medlem: 22 Mai 2009

InnleggSkrevet: 16.01.2010 22.20    Tittel: Re: Spormerking Svar med Sitat

[quote="Geir21"]"Nidar har ved tidligere kontakt med Cøliakiforeningen blitt oppfordret til å ikke overmerke produktene med hensyn til gluten, men hvis du reagerer på ørsmå mengder kan flere av produktene våre gi reaksjoner (se for øvrig allergikartet)."

Kilde: http://www.nidar.no/eway/default.aspx?pid=4&trg=Content_214&Main_172=214:0:2,133&Content_214=627:869::0:545:1:::0:0

Hva slags logikk kan få ett mentalt friskt menneske til å komme med slike oppfordringer?[/quote]
Mener du NCF?

Poenget er vel at Nidar ikke bør skrive på alle produktene sine at det kanskje er litt gluten i dem, når mengende sannsynligvis er veldig små. Det ville blitt litt som når enkelte klesprodusenter skriver at alle plaggene må vaskes for hånd, sjøl om de som regel tåler maskinvask - det blir villedende og skaper bry for de som fint kunne vaska på maskin (les: spist produktet som trolig er praktisk talt glutenfritt).
Til Toppen
Geir21

InnleggSkrevet: 17.01.2010 14.52    Tittel: Svar med Sitat

Hvorfor i alle dager skal de ikke skrive at det er en mulighet for spormengder? Er jo folk som ikke tåler spormengder, og folk bør jo kunne forholde seg til ingredienslistene?
Til Toppen
Bjørn-A
Site Admin

Ble Medlem: 04 Jun 2009

InnleggSkrevet: 18.01.2010 00.29    Tittel: Svar med Sitat

Geir21 skrev:
Hvorfor i alle dager skal de ikke skrive at det er en mulighet for spormengder? Er jo folk som ikke tåler spormengder, og folk bør jo kunne forholde seg til ingredienslistene?

Har ingen historikk på dette, og har derfor kontaktet nidar for å få svar på hva som er foranliggende for denne forklaringen på deres nettsted.
Til Toppen
Geir21

InnleggSkrevet: 20.01.2010 16.42    Tittel: Svar med Sitat

Det setter jeg og sikkert mange andre stor pris på
Til Toppen
Bjørn-A
Site Admin

Ble Medlem: 04 Jun 2009

InnleggSkrevet: 20.01.2010 18.04    Tittel: Svar med Sitat

Geir21 skrev:
Det setter jeg og sikkert mange andre stor pris på

Flott Smile

Dere får beskjed så fort jeg får en tilbakemelding fra de......
Til Toppen
Skogen

Ble Medlem: 12 Jan 2005

InnleggSkrevet: 29.01.2010 15.34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg både håper og tror at dette beror på en misforståelse.

Etterhvert har merket "glutenfritt" fått mindre å bety for meg, jeg må allikevel lese ingredienslista. Svært ofte betyr "glutenfritt" at det inneholder hvetestivelse, og da kan jeg ikke spise produktet.

Kravet til produsenter må være at all mat er merket så nøye som overhode mulig. Da kan de som ikke tåler hvetestivelse eller spormengder velge det bort, og de som har erfart eller tror de tåler produktet velge å spise det.

Jeg nekter å tro at NCF har oppfordret Nidar til å skjule at enkelte produkter inneholder gluten.
Til Toppen
nora

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: 29.01.2010 19.30    Tittel: Svar med Sitat

det har diskutert her før om kan inneholde spor, og de mener at det gjelder mest dem som har vanlig IgE-allergi og ikke cøliaki, da det mest dreier seg om at det pakkes ting med gluten et annet sted i lokalet.....og da er logikken at det jo ikke plager cøliakere.

Jeg vet ikke hvor mye gluten det dreier seg om, om det har vært pakket neo med kjeks og gluten tidligere samme dag på samme bånd slik at det kan være et støvlag på båndet, eller det er rester av masse med kjekssmuler i maskineriet, eller hva.
Jeg tror baktanekn hos ncf er at hvis det er noe fjern støv et annet sted i lokalet, at det ikek plager vanlige cøliakere.

Jeg gikk til linken øverst her og det heter:
"Glutenallergi
Personer med cøliaki bør ikke spise Crispo, Max, New Energy, småsjokoladen Crazy Crisp og Sfinx-biten Krokancrisp. Disse bitene inneholder kjeks eller crisp basert på hvete, som en del av oppskriften. Småsjokoladen Riskake inneholder spor av gluten, og det kan også produktene Smash! bar og Smash! bit gjøre.
Selv om de øvrige produktene ikke inneholder hvete, kan vi ikke garantere at de er helt fri for gluten. Spormengder kan også forekomme i disse. Nidar har ved tidligere kontakt med Cøliakiforeningen blitt oppfordret til å ikke overmerke produktene med hensyn til gluten, men hvis du reagerer på ørsmå mengder kan flere av produktene våre gi reaksjoner (se for øvrig allergikartet)."

cøliaki er da ikke glutenallergi...

det fremkommer at det snakkes om spormengder.

Spørs hva det gjør i praksis.

Jeg kan ikke teste alt det der ved å spise det og rapportere om reaksjon, siden mye inneholder melk som jeg får knip i magen osv. av.

De amerikanske cøliakerne er heller ikke glad i overmerking, at ting som muligens har spor av støv fra en annen ende av lokalet skal merkes.

Kommer altså an på.

Jeg prøvde noe smash som ikke var av det slaget som er pakket på glutenbånd, men ble ganske dårlig av det. Regnet bare med forbigånede knip pga melken men det var verre. Vanskelig å konkludere noe om det.

Jeg synes personlig det er mest realt å skrive det med spor av gluten, eller hvete, fordi cøliakerne allerede har blitt fortalt at spor vanligvis ikke gjør noe. Folk har da prøvd selv og enten fått reaksjon, eller ikke. Det har jo blitt gjort i alle år slik. Det forvirrer hvis det plutselig ikke står lenger.

opps, jeg leste så neste avsnitt:
"Marsipan
Alle marsipanprodukter inneholder glykosesirup fra hvete. Glykosesirup fra hvete er med på en unntaksliste fra EU over produkter det ikke er nødvendig å merke i forhold til glutenallergi, fordi det er vurdert som svært lite sannsynlig at det finnes igjen proteiner som kan gi allergiske reaksjoner"

jeg reagerer klart på selv et par biter med sjokolade med glukosesirup fra hvete, men det var fra nidar. Jeg tror ikke jeg har prøvd denne her marsipanen. Det er jo ofte sjokoladeovertrekk og den tåler jeg ikke, det kan være forklaringen. På delphi cøliaki forumet var det også noen som ble klart dårlige av noe som inneholdt glukosesirup fra hvete.

Og så var det noen billige marshmallows jeg reagerte klart på, jeg antar det var sånn hveteglukosesirup.

Igjen, det er ikke glutenallergi dette her, det er en autoimmun sykdom hvor små små mengder gliadiner trigger immunsystemet. Allergier er IgE-mediert og noe annet..

Til sist et lyspunkt, neste avsnitt:
"Lakris
Det er ikke tilsatt hvetemel i Nidars lakris. Vi bruker gummi arabicum og gelatin som fortykningsmiddel i myke lakrisprodukter."
Til Toppen
takras

Ble Medlem: 06 Jan 2010

InnleggSkrevet: 01.02.2010 11.43    Tittel: Svar med Sitat

nora skrev:
Alle marsipanprodukter inneholder glykosesirup fra hvete. Glykosesirup fra hvete er med på en unntaksliste fra EU over produkter det ikke er nødvendig å merke i forhold til glutenallergi, fordi det er vurdert som svært lite sannsynlig at det finnes igjen proteiner som kan gi allergiske reaksjoner

Gikk på en smell i jula som jeg frem til i går har gitt en marsipangris skylda for. I går var marsipanhungeren der igjen. Leste da på ingredienslista til NCF at glukosesirup av hvete er glutenfritt, og friskmeldte grisen umiddelbart. Det angrer jeg på nå... Hvis det da ikke er noe annet fra i går som har skylden.

Hva er sannheten om glukosesirup av hvete?

Hilsen forvirret cøliaker som unnslapp svineinfluensaen men lurer på om det likevel er grunnlag for et noe anstrengt forhold til griser akkurat nå.
Til Toppen
Geir21

InnleggSkrevet: 01.02.2010 17.32    Tittel: Svar med Sitat

[quote="takras"][quote="nora"]Alle marsipanprodukter inneholder glykosesirup fra hvete. Glykosesirup fra hvete er med på en unntaksliste fra EU over produkter det ikke er nødvendig å merke i forhold til glutenallergi, fordi det er vurdert som svært lite sannsynlig at det finnes igjen proteiner som kan gi allergiske reaksjoner[/quote]

Gikk på en smell i jula som jeg frem til i går har gitt en marsipangris skylda for. I går var marsipanhungeren der igjen. Leste da på ingredienslista til NCF at glukosesirup av hvete er glutenfritt, og friskmeldte grisen umiddelbart. Det angrer jeg på nå... Hvis det da ikke er noe annet fra i går som har skylden.

Hilsen forvirret cøliaker som unnslapp svineinfluensaen men lurer på om det likevel er grunnlag for et noe anstrengt forhold til griser akkurat nå.[/quote]

Hvis jeg husker rett så kan glukosesirup inneholde opptil 20 ppm gluten (grensen for hvetestivelse er 200 ppm).

Overfølsomme personer vil kunne reagere på dette, hvis du er en av disse så vil jeg ikke anbefale deg å stole 100% på listen som NCF har på sin hjemmeside da denne er hovedsaklig rettet mot folk som ikke trenger å følge naturlig glutenfri diett.

Ett annet eksempel er hydrolysert gluten, noe som NCF har oppgitt som glutenfritt, og som en del produsenter vil oppgi som glutenfritt, men er fortsatt mulig å reagere på det.
Til Toppen
Frost

Ble Medlem: 14 Sep 2009

InnleggSkrevet: 01.02.2010 21.37    Tittel: Svar med Sitat

Geir21 skrev:
takras skrev:
nora skrev:
Alle marsipanprodukter inneholder glykosesirup fra hvete. Glykosesirup fra hvete er med på en unntaksliste fra EU over produkter det ikke er nødvendig å merke i forhold til glutenallergi, fordi det er vurdert som svært lite sannsynlig at det finnes igjen proteiner som kan gi allergiske reaksjoner

Hilsen forvirret cøliaker som unnslapp svineinfluensaen men lurer på om det likevel er grunnlag for et noe anstrengt forhold til griser akkurat nå.

Hvis jeg husker rett så kan glukosesirup inneholde opptil 20 ppm gluten (grensen for hvetestivelse er 200 ppm).

Overfølsomme personer vil kunne reagere på dette, hvis du er en av disse så vil jeg ikke anbefale deg å stole 100% på listen som NCF har på sin hjemmeside da denne er hovedsaklig rettet mot folk som ikke trenger å følge naturlig glutenfri diett.

Ett annet eksempel er hydrolysert gluten, noe som NCF har oppgitt som glutenfritt, og som en del produsenter vil oppgi som glutenfritt, men er fortsatt mulig å reagere på det.

Laughing Morsomt innlegg om julegrisen.

Jeg var selv dårlig for to dager siden , å kunne ikke finne synderen for att jeg ble darjen i magen igjenn. da jeg bare hadde holdt meg til naturlig gluten frie knekkebrød,kyllingfilet, å hirse grøt samt andre naturlig gluten frie mat varer. Å var usikker på om jeg skulle skydle på Toro sin buljongpulver eller krydderet jeg brukte på kyllingen. Men, det har jeg spist før uten trøbbel.

Etter jeg hadde vært på sykehuset hos ernæringseksperten som sa jeg skulle prøve å gå på naturlig glutenfritt.
Så da tenkte jeg att *Nå skal jeg passe ekstra på * Å ikke få i meg hvetestivelse å prøve gå på streng naturlig glutenfri diet uten å snike til meg noe med hvetestivelse i. Men, det skal sies jeg hadde spist marsipan i to dager, fikk sånn marsipan kikk. Jeg hadde bløt mage i tre dager å kunne altså ikke fatte hvorfor ..Men ser å i det heftet jeg fikk fra Ernæringsfyiologen å der står det at : Mandelmasse å marsipan,kransekake KAN innholde gluten.

Kan jo ikke si med 100% sikkerhet att marsipanen er den skyldige, men skal i hvertfall holde ett øye med den Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Diskusjonsgruppe Forum Hovedsiden -> Om NCFs arbeid Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet