Diskusjonsgruppe  Forum Hovedsiden Diskusjonsgruppe
Norsk Cøliakiforening

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Muskelsmerter

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Diskusjonsgruppe Forum Hovedsiden -> Cøliaki i kombinasjon med andre diagnoser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lucii

Ble Medlem: 23 Jul 2007

InnleggSkrevet: 21.01.2010 18.44    Tittel: Muskelsmerter Svar med Sitat

Jeg har gått på glutenfritt siden våren/sommeren 2007, naturlig glutenfritt siden sensommer 2007, og har stort sett vært frisk og rask siden.

Men i den siste tiden har jeg igjen blitt usansynlig trøtt og nærmest utmattet, akkurat sånn jeg var før diagnosen, og har i tillegg begynt å få stadige "vondter" i muskler og ledd, helt uforklarlig i forhold til aktivitet ellers.
Jeg skal selvfølgelig til legen og få sjekket det som sjekkes kan, men lurer på om det er andre som kjenner seg igjen i bildet og muligens har noen tips til hva det kan være, om det er spesielle prøver jeg bør be legen om å ta?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
froekenmyk

Ble Medlem: 22 Mai 2009

InnleggSkrevet: 22.01.2010 04.28    Tittel: Re: Muskelsmerter Svar med Sitat

[quote="Lucii"]Jeg har gått på glutenfritt siden våren/sommeren 2007, naturlig glutenfritt siden sensommer 2007, og har stort sett vært frisk og rask siden.

Men i den siste tiden har jeg igjen blitt usansynlig trøtt og nærmest utmattet, akkurat sånn jeg var før diagnosen, og har i tillegg begynt å få stadige "vondter" i muskler og ledd, helt uforklarlig i forhold til aktivitet ellers.
Jeg skal selvfølgelig til legen og få sjekket det som sjekkes kan, men lurer på om det er andre som kjenner seg igjen i bildet og muligens har noen tips til hva det kan være, om det er spesielle prøver jeg bør be legen om å ta?[/quote]
Min erfaring med å leve glutenfritt er at symptomer går i perioder. I månedsvis kan jeg være tilnærma symptomfri, før jeg plutselig har muskelsmerter på linje med revmatisme, som ikke kan relateres til verken aktivitet eller inaktivitet. Mitt energinivå svinger også voldsomt.

Men jeg har ikke hatt lange friske perioder slik du tydeligvis har, mine "godperioder" er mer noen uker i slengen. Og jeg har bare gått på diett et drøyt halvår.

Jeg går ut fra at det er en ide å, i tillegg til de vanlige prøvene på vitaminnivåer, allergitest etc. , å sjekke hvordan du reagerer på gluten (altså at det ikke er noen endringer sia sist). Du kan også be om en ekstra time hos cøliakispesialisten du har oppfølging hos, når andre ting er sjekka og utelukka via fastlegen.

Andre tips er å kontakte søvnekspert (hvis du ikke har testa deg for vinterdepresjon allerede) og å gjøre noen grep i forhold til kulda (jeg tar etter råd fra fysioterapeuten min daglige varme karbad for å motvirke at kulda går inn i musklene mine).
Til Toppen
nora

Ble Medlem: 12 Jun 2006

InnleggSkrevet: 22.01.2010 17.56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg foreslår noen vanlige tester:
TSH
ft4
ft3
25-OH D (=d-vitamin)
b-12
ferritin, blodprosent

og så sjekker legen vel diverse vanlig hematologi og jern osv

Man har oppdaget at fryktelig mange har D-vitaminmangel utover vinteren. Optimalt nivå er mint 80 nanomol per liter men laben har lavere tall.

Muligens sjekke også for:
astma
PTH (hyperparathryeoidisme, symtpomer som lavt stoffskifte), og det er ikek så vanskelig å få målt PTH samen med andre benparamentre når man har cøliaki tipper jeg. man måler også ionisert calcium og muligens noen adre benparametre og 25-OH D samtidig
Ved kalkmagel eller lavt D-vitaminnivå så stiger PTH, slik er sammenhengen. Men det fins også andre grunner for høyt PTH.

Så fins det jo også ME, men vitenskapen jobber med noen spennede tester nå, blodprøver altså. Et bestemt protein, et retrovirus, enterovirus, noen andre markører. Det ser utsom om det er en tarmimmun sykdom med virus involvert. Derfor relevant her. (Ikke opplest og vedtatt altså)
Til Toppen
Lucii

Ble Medlem: 23 Jul 2007

InnleggSkrevet: 03.02.2010 08.39    Tittel: Svar med Sitat

Mens jeg venter på timen hos fastlegen, har jeg tatt turen til en akupunktør, mest pga nakkesleng.

Han sier at når tarmen er så skadet som den er og har tatt opp næring dårlig over tid, så "tror" kroppen at det er dårlige tider og setter på sparebluss, og tar vare på alt den kan - også slaggstoffer.

Han har bedt meg om å være ekstra flink til å spise hyppig for å "lære" kroppen at det kommer stadig påfyll, og naturligvis spise riktig. Mye proteiner, lite karbohydrater.
Han har også anbefalt meg en rekke tilskudd, bl.a. multivitamin (Spektro fra Solaray), b-kompleks (Balansert Mega.B-Stress fra Solaray), Femi-Jern (som ikke påvirker magen i samme grad som mange andre jerntilskudd) og Probiotic. Og omega 3-6-9.

Allerede etter noen få dager har jeg merket forskjell, jeg har fått noe mer energi, våkner av meg selv etter 7-8 timers søvn mot 9-10 tidligere, og jevnere mage.

Jeg går selvfølgelig til fastlegen likevel, og foreslår de prøvene som ble listet opp over her. Heldigvis har jeg en fastlege som er åpen for alternativ behandling og gjerne ser at det og skolemedisinen utfyller hverandre Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Diskusjonsgruppe Forum Hovedsiden -> Cøliaki i kombinasjon med andre diagnoser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet