| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
kjellheia
Ble Medlem: 25 Jun 2006 Innlegg: 1
|
Skrevet: 25.06.2006 07.43 Tittel: Italia |
|
|
Ferie i Toscana
Hvordan har nå dette godt som cøliaker?
Vi hadde meldt i fra til SAS om cøliaki mat dette fungerte ikke. Reisebyrået sa att vi ikke skulle få mat med i prisen på flyet. Vi smørte med oss niste til alle. På det første flyet fikk vi mat (Kristiansand- Castrup) da hadde di ikke glutenfritt og tilby. På neste fly til Malpensa fikk vi tilbud om og kjøpe mat men ikke heller her var det glutenfritt.
Vel framme i Italia fungerte ting mye bedre.
Her har vi funnet ut att COOP butikkene som vi ser reklame for i alle byer her nede har oftest egen hylle med glutenfrie varer. Di har til og med dette i eget merke.
Vi bodde like utenfor en liten by som heter Venturina. Her fant vi bagetter hamburgerbrød, kjeks, ferdigblandet mel til pizza, pluss en del annen pasta varianter. I frysedisken lå det ferdig lagte pizzaer som du putter inn i ovnen. Det er litt ulikt hvor mye di ulike butikkene har men sort sett så har vi funnet noe som Kristian kan spise.
På turer så har vi smørt med oss en del for og være sikre på att han får noe. En gutt på 8 år kan fort være ser i maten. Vi deler disse halvstekte rundstykkene som vi steker i stekepanne. Vi har besøkt flere pizzeriaer det virker som personale kjenner til problematikken. Vi har da fått til svar att di ikke har. Eller vi kan tilby ris, kjøtt, kjylling og pomfri. Dette tyder jo på att di vet vad dette er. Vi spør da om di har senca glutina.
Her nede i Venturina er det en pizzeria som tilbyr glutenfri pizza, Pizzeria Elena som ligger mitt i centrum.
Vi har nå hatt 2ukers ferie i toscana og vi har hatt en flott tid her. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Astrid
Ble Medlem: 21 Okt 2003 Innlegg: 103
|
Skrevet: 25.06.2006 12.03 Tittel: |
|
|
Takk for informasjon midt i blinken for meg
Er på tur sørover i bobil Har bilen "full" av varer
God sommer  |
|
| Til Toppen |
|
 |
janne
Ble Medlem: 15 Sep 2003 Innlegg: 92
|
|
| Til Toppen |
|
 |
tomerik
Ble Medlem: 10 Sep 2007 Innlegg: 20
|
Skrevet: 08.02.2010 22.02 Tittel: |
|
|
| Hei! Finnes det glutenfritt øl i Italia? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skogen
Ble Medlem: 12 Jan 2005 Innlegg: 124
|
Skrevet: 08.02.2010 22.32 Tittel: |
|
|
Fant navn og adresse til glutenfri restaurant i Roma på forumet. De hadde alle sortene med Greens (engelsk). Vi fikk kjøpt med oss derfra, ikke samme regler som i Norge.
Jeg vil tro det skal være mulig å få tak i Glutaner nå.
Estrella (Spansk) har en sort (Daura) som de garanterer under 6 ppm. Vil tro at den selges i Italia når du får kjøpt den i Norge (på Polet).
Jeg har ofte sendt e-post til hotellet for å høre om de har, eventuelt kan skaffe glutenfritt øl. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisu
Ble Medlem: 25 Mar 2010 Innlegg: 8
|
Skrevet: 26.05.2010 13.22 Tittel: |
|
|
| Var 3 uker i Italia ifjor og hadde med meg en bok som heter Glutenfree Guide to Italy, helt fantastisk! Der står utrolig mange spisesteder og butikker hvor de har glutenfritt. Det er lett og finne fram i boka også. Slå opp på navnet på byen du er i også står stedene i rekkefølge, med adresse, tel nr og kontaktperson! Kjøpte den på www.amazon.com |
|
| Til Toppen |
|
 |
|